BrandHouse© en BrandPositioner©
BrandHouse©
Om daadwerkelijk door de hele organisatie heen met het merk aan de slag te gaan, is het van belang de gekozen positie helder en krachtig te verwoorden. Het BrandHouse© model vat het merk krachtig samen zodat het door iedereen direct wordt begrepen en als intern kompas gebruikt kan worden. Door de aantrekkelijke en spanningsvolle invulling bindt en boeit het merk op deze manier zowel klanten als medewerkers.
Het BrandHouse© bestaat uit drie zaken: de overtuiging (de sociaal maatschappelijke ambitie van het merk), de merkbelofte (de emotionele opbrengst van het merk in gebruik) en de merkwaarden (die samen het karakter van het merk beschrijven).
Uit het boek: 'Het succes van Internal Branding' van Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Linda Rutten
Overtuiging
De overtuiging is het ‘waarom’ van het merkhuis. Het beschrijft waarom de organisatie op aarde is; het hogere doel van de organisatie. Het geeft dus aan waarom de organisatie activiteiten ontplooit. De overtuiging is maatschappelijk relevant, maar je kunt er ook tegen zijn. De overtuiging inspireert dus sommigen, maar niet iedereen. De overtuiging is nooit zo algemeen dat hij merkloos is. De overtuiging heeft dus de kleur van het karakter dat het merk al in zich heeft. De overtuiging is ook nooit zo specifiek dat hij functioneel- of categorie gebonden wordt.
Merkbelofte
De merkbelofte beschrijft het ‘wat’ van het merkhuis. Dit is niet het functionele ‘wat’, maar het emotionele ‘wat’. De belofte gaat over dat wat de organisatie de (interne) klant te bieden heeft. Wat brengt het merk teweeg bij klanten? De merkbelofte spreekt klanten dus emotioneel aan en geeft ook intern sturing aan het ‘wat’ van de organisatie. De belofte is sterk sturend op de dienstverlening (dus ook innovatie) die door het merk wordt ontwikkeld en aan de klant wordt aangeboden. Tevens wordt (een element van) de belofte in de communicatie en pay-off uitgedragen. Al dan niet d.m.v. een passende propositie.
Merkwaarden
De merkwaarden beschrijven het ‘hoe’ van het merkhuis. De merkwaarden zijn het kompas voor de organisatie, maar niet de GPS met specifieke coördinaten. Zij geven de richting aan en bieden tegelijkertijd ruimte. Het merkhuis bestaat uit vijf merkwaarden: twee ankerwaarden, twee aspiratiewaarden en één eigenwaarde. Ze geven richting aan hoe de organisatie de dingen doet.
De ankerwaarden zijn geborgd in het DNA van de organisatie. Daar kom je vandaan. Maar om ze te behouden moet eraan gewerkt blijven worden. De ankerwaarden zijn vaak breder gedefinieerde waarden.
De eigenwaarde geeft het meest de essentie aan hoe de organisatie de dingen doet.
De aspiratiewaarden maken het totaal kloppend. Dit zijn waarden die potentieel in de organisatie zitten. Je moet er net wat harder voor werken om ze zichtbaar te maken. De aspiratiewaarden geven sturing aan de beweging die je als organisatie wilt maken en houden de andere waarden in bedwang zodat het merk niet uit de bocht schiet door haar sterke waarden te overdrijven.
De spanning tussen de waarden maakt het merk aantrekkelijk voor mensen. Dat betekent dus dat een waarde nooit op zichzelf staat, maar dat het altijd gaat om de samenhang van de merkwaarden. De merkwaarden sluiten aan bij de positioneringsrichting. Een goede waardenset heeft zowel belangrijke satisfiers (deze zitten meestal in de ankerwaarden) als delighters (de eigenwaarde en aspiratie waarden). De waarden komen uit de gekozen en aanpalende posities van het BrandPositioner© model. De waarden zijn zo scherp geformuleerd zodat ze intuïtief richting geven. Een individuele waarde hoeft niet per se uniek of onderscheidend te zijn, maar de combinatie van waarden moet dat wel zijn.
Van sterke merken is bekend dat ze gebaseerd zijn op één bepaald oerkarakter, een archetype. Het door Business Openers ontwikkelde BrandPositioner© model helpt het archetype te bepalen. Een duidelijke merkpositionering vanuit één van deze archetypes versterkt de herkenbaarheid van en het vertrouwen in het merk omdat mensen er onbewust bekend mee zijn.
Uit het boek: 'Het succes van Internal Branding' van Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Linda Rutten